Wednesday, October 24, 2007

Suara Palestine

Ayah!! Mereka kata kau penjahat..
Padahal sebenarnya kau bukan penjahat..
Ayah!! Mengapa mereka jauhkan aku darimu?
Mereka menangkapmu tanpa menberi kesempatan untuk mencium aku meskipun hanya sekali..
atau mengusap air mata ibu yang mengalir di pipi....
Ibu!! Aku melihat air mata dikelopak matamu setiap pagi..
Apakah Palestine tidak berhak diberi pengorbanan??
Setiap hari aku bertanya pada matahari..
Ibu!! apakah ayah akan kembali suatu hari nanti??
Atau dia akan pergi selamanya dan takkan kembali??
Atau dia akan mengusap air mata ibu yang terus menitis setiap hari??
Ayah!! Dimana kau??
Ooooh..bayi-bayi yang dijajah..
Kini telah datang hari raya baru setelah hari raya yang lalu..
Dan bayi baru pun terlahir sesudah bayi yang itu..
Dan para syuhada berguguran setelah gugurnya Syahid yang lalu..
sedang ayah masih disembunyikan disebalik jeriji penjara..
dalam sel mengerikan yang tak layak dihuni manusia..
mana hari kemenangan dan kehancuran penjara- penjara besi itu??
Malulah kalian!! Malulah kalian!!
Aku ingin ayah pulang…

No comments: